21 June 2017

Resepi : Kari Ayam Mamak


Assalamualaikum uollss..LAgi 4 hari nak raya dah.So macam mana persiapan raya.Dah siap sedia ke nak sambut tetamu dan nak berkunjung ke rumah kawan dan sanak saudara.Tahun ni tema raya apa?Eh kite ke..Kite rahsia lah..Nak tahu kena tunggu raya.So 4 hari lagi la kita nak puasa kan..lepas tu..happy raya.So hari ni aku terasa nak share resipi yang memang makanan yang PALINggggg aku suka.
KARI AYAM MAMAK..Selalu aku p kedai mamak mesti tapaw punya KARI AYAM NI..


Pertama aku akan goreng dulu ayam tu yang dah disalut serbuk kunyit..Aku tak campur dengan garam tau..Korang goreng jangan terlalu masak..T kalau terlalu masak..tak best rasanya..Aku goreng 5 ketul ni jer..sebab aku makan berdua je dengan laki aku..hukhuk

Lepas tu aku tumiskan bawang merah dan bawang putih yang sudah diblend..Aku lebih suka blend dari potong..Oppss..Sebelum terlupa..Aku tak angkat tau ayam goreng tu.Aku tumis sekali dengan BAWANG PUTIH,BAWANG MERAH diblend dan KULIT KAYU MANIS..Kemudian aku masukkan SERBUK KARI BABAS dan SERBUK CILI BABAS..Aku masukkan sedikit air sebab tak mau dia terlalu hangit..Kemudian aku biarkan dulu sampai pecah minyak..Bila dah pecah minyak,aku tambahkan air ..ubi kentang yang dipotong 4 dan cili padi..Aku suka pedas so aku masukkan ikut suka hati jew.Bila ubi dah empuk..Aku tuangkan sedikit santan,garam dan serbuk perasa.


Biar dalam beberapa minit.Kemudian tutup api..Tak mau sampai santan pecah minyak..Nanti warna dia tak lawa.Kemudian..

Tada
;
;
;
;
;
;
;
SIAP!!!


Dapat masak yang ni pun kiranya terror dah aku tau..OK puji diri sendiri.Melebih kan..kan../Yang penting licin mangkuk tu..Ni cara aku la..Cara korang aku tak tahu pulak..Memasing ada cara tersendiri kan..Tapi korang boleh cuba cara aku ni..Cepat,senang dan simple.Budak darjah 4 pun boleh cuba...

Oklah aku nak sambung tengok citer hindustan jab..Jumpak lagi yer

Bye..bye

kepada yang nak balik kampung tu..berhati-hati di jalan raya..Ingatlah orang tersayang..
:SELAMAT HARI RAYA

1 comment: